Hürmüz Boğazı’nda Tıkanan Trafik: Türk Gemileri İçin Yoğun Diplomasi ve Küresel Enerji Riskleri Gündemde

Orta Doğu’da artan askeri gerilimlerin ardından Hürmüz Boğazı’nda yaşanan fiili kapanma küresel ticaret ve enerji akışını doğrudan etkilerken Türkiye’nin bölgede bulunan gemilerinin durumu uluslararası gündemin önemli başlıklarından biri haline geldi ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yaptığı açıklamada boğazda toplam 14 Türk gemisinin bulunduğu ve bunlardan 11’i için İran ile geçiş izni görüşmelerinin sürdüğü belirtilirken üç geminin elektrik üretimi gibi faaliyetler yürüttüğü için ayrılma talebinde bulunmadığı ifade edildi ve kalan gemilerin güvenli şekilde boğazdan çıkabilmesi için diplomatik temasların yoğun şekilde devam ettiği vurgulanırken Türk yetkililerin gemi mürettebatlarıyla düzenli olarak iletişim kurarak süreci yakından takip ettiği aktarıldı ve Hürmüz Boğazı’nın küresel petrol ve gaz arzının yaklaşık beşte birini taşıyan kritik bir geçiş noktası olması nedeniyle burada yaşanan aksaklıkların enerji piyasalarında ciddi fiyat dalgalanmalarına yol açtığı ifade edilirken İran’ın savaşın başlamasının ardından geçişleri büyük ölçüde durdurmasıyla birlikte petrol, gaz, gübre ve metal sevkiyatlarının kesintiye uğradığı belirtildi ve bu süreçte yalnızca bir Türk gemisinin İran limanlarını kullanması nedeniyle geçiş izni alabildiği aktarılırken Brent petrol fiyatlarının savaşın başlangıcından bu yana yüzde 42 oranında yükseldiği ancak son günlerde çatışmaların sona erebileceğine yönelik açıklamaların fiyatlarda geri çekilmeye neden olduğu kaydedildi.


